NH Nieuws

Abonneren op feed NH Nieuws
Alle nieuwsberichten van NH Nieuws
Bijgewerkt: 56 min 8 sec geleden

Op zoek naar het Irene Schouten-effect: "Mooi dat jonge sporters gemotiveerd raken"

1 uur 18 min geleden

Bestaat er zoiets als het Irene Schouten-effect? De drievoudig Olympisch kampioen, die afgelopen maandag aankondigde te stoppen als topsporter, is hét uithangbord voor schaatsvereniging STG Koggenland en ijsbaan De Westfries in Hoorn. Maar wat levert het op? En hoe ziet de nalatenschap van Schouten eruit? "Het zou mooi zijn als zij haar kennis kan overdragen aan trainers en jonge schaatsers."

Paniek in huize Schouten, op de eerste dag van dit jaar. Want waar ze ook zocht, op de dag van het NK Marathon kon Irene Schouten haar eigen marathonpak nergens vinden. Dus werd ze in een geleend pak van ploeggenootje Marijke Groenewoud 'gewoon' weer de beste van Nederland, voor de achtste keer. 

De verklaring achter het 'verdwenen schaatspak' kwam al snel aan de oppervlakte: ze had het zelf weggegeven aan STG Koggenland, háár vereniging, waarvan ze nog altijd lid is. Niet Irene zelf, maar Sam Veldkamp uit Hauwert rijdt tegenwoordig rondjes in het pak. "Een grappig verhaal", zegt STG-voorzitter Ed Entius uit Nibbixwoud. "En typisch Irene. Ze doneert al haar pakken aan onze vereniging. Dat geeft wel aan wat voor gevoel ze bij onze club heeft, nog steeds." 

Ze is uithangbord én inspirator ineen voor STG Koggenland, dat ooit ontstond uit tien natuurijsverenigingen uit de gemeente Medemblik. "Zeker gezien haar mentaliteit. En ook vanwege de weg die ze heeft afgelegd naar de top. Via het marathonschaatsen naar de wereldtop van het langebaanschaatsen. Dat is geen gewone route, maar wel een weg die meer van onze leden nu bewandelen. Omdat ze zien dat het ook zo kan."

Is er ook sprake van een Irene-effect, waardoor meer kinderen gaan schaatsen? Entius herinnert zich een gesprek met een ouder, tijdens de Olympische Spelen - nu twee jaar geleden. "Ze zei toen: 'Heb je wel enig idee welke invloed Irene heeft op die kleintjes?' Daar had ik zelf nog niet heel erg over nagedacht, maar ik vond het wel mooi om te zien dat jonge sporters gemotiveerd raken door iemand als Irene. Het is moeilijk om te zeggen of het puur door Irene komt, maar ons ledenaantal loopt in ieder geval niet terug. Dat is bij andere verenigingen wel anders."  

Tekst gaat verder onder de foto.

Oud-schaatser Jakko Jan Leeuwangh is manager van ijsbaan De Westfries in Hoorn. In de hal hangt een groot doek van de meervoudig Olympische kampioen uit Hoogkarspel. 'Wij gaan voor goud', staat er op. "Ik denk dat West-Friesland heel trots is op Irene en op het feit dat ze hier vandaan komt. Maar om nu te zeggen dat wij meer kaartjes verkopen op het moment dat ze goed presteert, dat gaat wat ver. Het maakt voor recreatieve schaatsers weinig uit en kinderen kijken over het algemeen geen schaatsen op televisie. De mensen komen denk ik vooral omdat ze het leuk vinden om te schaatsen."

Nalatenschap van Irene

Schouten is toe aan een nieuwe fase in haar leven, gaf ze in haar afscheidsinterview aan. Maar hoe moet haar nalatenschap eruit gaan zien? "Ze blijft uiteraard van harte welkom bij de club", zegt Entius. "Irene moet eerst maar even uitzoeken wat ze allemaal wil gaan doen, maar het zou mooi zijn als ze iets voor de schaatssport kan blijven betekenen. Als trainster, of in de voorlichting. Ze heeft natuurlijk een bak aan ervaring. Dat kan enorm waardevol zijn." 

Leeuwangh: "Ik zou het heel leuk vinden als ze hier af en toe een clinic zou kunnen geven. Eigenlijk vind ik dat alle oud-topsporters zich moeten afvragen: wat kan ik teruggeven aan mijn sport? Hoe komt het dat Nederland zo'n goede schaatsjeugd heeft? Door alle vrijwilligers die wekelijks op de baan staan. Het is belangrijk om de kennis over te dragen aan trainers en schaatsende kinderen. Dat zou wel gaaf zijn, maar ik heb geen idee of ze daar zin in heeft."

Bezwaren tegen datacenter Microsoft Middenmeer afgewezen door rechter

1 uur 31 min geleden

De bezwaren van stichting Red de Wieringermeer tegen de bouw van een nieuw datacenter van Microsoft zijn door de rechter afgewezen. Het datacenter komt op het bedrijventerrein Agriport in Middenmeer. De stichting claimde dat het datacenter daar niet mag komen, omdat het Natura 2000-gebied Duinen Den Helder-Callantsoog ermee wordt bedreigd. Saillant detail: de zaak speelde terwijl het datacenter al bijna af is. Het moet over een paar maanden operationeel zijn.

In december werd de zaak tegen Microsoft behandeld voor de bestuursrechter. Jan Dekker en Jan Meijles waren met een aantal 'medestrijders' naar de rechtbank gekomen om hun geluid te laten horen. Ze beseften dat de zaak vooral voor de bühne was, en dat de kans klein was dat ze in het gelijk zouden worden gesteld. Met name omdat het datacenter er al praktisch staat.

Maar ze konden niet eerder in actie komen. "Toen werd begonnen met de bouw was er een gedoogvergunning afgegeven", zei Jan Dekker toen tegen NH, die bij de zaak was. "Daar konden wij niet tegen in beroep, maar Microsoft kon al wel beginnen met bouwen. Toen de omgevingsvergunning definitief was verleend, stond driekwart van het datacenter al."

In zekere zin wilden ze met de rechtszaak ook een punt maken. Dat ze niet zomaar met alles akkoord gaan. "Als we nergens piketpaaltjes slaan, blijven we achter de feiten aanlopen."

De rechter heeft er een tijd over gedaan om tot een conclusie te komen. Aanvankelijk zou eind januari het besluit volgen, maar dat is dus een maand later geworden. De belangrijkste reden voor de afwijzing is procedureel: het Natura 2000-gebied dat de stichting als reden voor de ongeldigverklaring van de bouwvergunning noemde, valt niet onder hun werkgebied.

'De stichting kan alleen een beroep doen op een norm als die norm ook bedoeld is om haar belangen te beschermen', aldus de rechter. 'Aangezien dit Natura 2000-gebied niet binnen het werkgebied van de stichting valt, kan zij zich hier niet op beroepen.'

Rondleiding

NH kreeg onlangs nog een rondleiding door het datacenter in aanbouw. "Er zijn in Nederland meer dan 350.000 gebruikers die gebruik maken van het Microsoft-datacenter in Nederland. Je zou dus kunnen zeggen dat bijna elk bedrijf in Nederland gebruik maakt van een datacenter. Het loopt allemaal via de Cloud, het loopt allemaal via datacenters", zegt Nick Hengelman van Microsoft. "En de Cloud is zeker niet onzichtbaar, hij staat wel degelijk op de grond. En schaalt op naarmate de vraag opschaalt. Het is dus de data van anderen die hier opgeslagen is.”

Het was voor het eerst dat Microsoft de deuren opende voor de pers. De jaren van stilte zijn naar eigen zeggen voorbij, de multinational belooft meer transparantie. Het bedrijf belooft ook burgers beter te gaan betrekken bij het datacenter. "En ik vind het jammer dat we dat niet eerder hebben gedaan", zegt Hengelman. 

Honderd euro bekeuring voor het betreden van een ruiterpad raar? Nee, déze boetes dan

1 uur 48 min geleden

Kees de Groot uit Castricum is het gesprek van de dag in IJmond en omstreken. Hij liep over een ruiterpad en kreeg een boete van honderd euro, en daar kwamen veel reacties op. Daar blijft het niet bij: voor stoepkrijten worden prenten uitgedeeld en in Amsterdam staat een boete voor honderd euro als je iets in de boom hangt. Een overzicht. 

Om een ondergelopen deel van de verharde weg in het bos te ontwijken, sneden hardlopers Kees de Groot en Jeroen van der Voort afgelopen zondag een kort stukje af via een ruiterpad. Dat hadden ze beter niet kunnen doen: een boswachter betrapte hen en schreef een boete uit van 100 euro voor het lopen over een ruiterpad.

Bij NH kwamen de afgelopen dagen veel reacties binnen. Grootste gemeenschappelijke deler: mensen vinden het belachelijk dat Kees en Jeroen daar een boete voor kregen. De boswachter in kwestie had toch best even met zijn hand over zijn hart kunnen strijken?

PWN blijkt ook vandaag onvermurwbaar. Als NH belt en vraagt of ze de boete inmiddels, na alle consternatie, misschien zullen kwijtschelden, is het antwoord kraakhelder. "Nee. Binnen zes tot acht weten zal die bij hen op de mat ploffen. Uiteraard krijgen zij dan nog wel de kans ertegen bezwaar maken."

Het betreden van een ruiterpad zonder paard of pony is dus verboden en daar staat een boete op. Dat zullen niet veel mensen weten. Het is niet de enige maatregel waar je in Noord-Holland een boete voor kunt krijgen.

Stoepkrijten

In veel gemeenten in Noord-Holland is stoepkrijten verboden. Officieel valt het onder het 'plak- en kalkverbod' en kan het zomaar een boete van 150 euro opleveren. De kans is overigens klein dat kinderen door een overijverige boa met een bon naar huis zullen worden gestuurd, de wet is vooral bedoeld om ongeoorloofd reclamemaken tegen te gaan en vandalisme uit te sluiten.

Hangmat

In Amsterdam kun je een bekeuring van 250 euro aan de broek krijgen voor 'het hangen van voorwerpen aan een boom'. De maatregel is in het leven geroepen om de natuur te beschermen en te voorkomen dat mensen op een zonnige dag een hangmat in een van de vele stadsparken ophangen. 

Sprokkelen

Op een zonnige herfstdag lekker met je kroost het bos in om daar wat eikeltjes en bladeren te verzamelen om daar thuis mee aan het knutselen te slaan? Het valt af te raden. In veel bossen geldt een zogeheten sprokkelverbod, en schrik niet: daar kan in het meest extreme geval een boete van 4000 euro op staan. 

Meeuwen

In Haarlem zorgt de meeuw voor steeds meer overlast. Ga ze dus vooral niet voederen op de Grote Markt, dit kan een bekeuring opleveren van 130 euro.

Sneeuwvrij

Het lijkt dit jaar met de sneeuwval waarschijnlijk wel mee te vallen, maar toch zijn de inwoners van Den Helder alvast gewaarschuwd mocht het er toch nog van komen: ga je in de gemeente de weg op zonder de auto sneeuwvrij te maken, riskeer je een boete van 280 euro.

Video: explosief gaat af bij Hilversums café

1 uur 56 min geleden

De politie heeft vandaag in Bureau NH camerabeeld getoond van een explosie bij een café in Hilversum. In de nacht van maandag 19 op dinsdag 20 februari ging daar een explosie af.

Dit is de tweede nacht op rij dat er bij die horecazaak aan de Larenseweg een explosie afgaat. De eerste explosie vindt plaats rond 05.00 uur in de nacht van zondag 18 op maandag 19 februari. De tweede explosie gebeurt in de opvolgende nacht, van maandag 19 op dinsdag 20 februari, omstreeks 02.45 uur. 

Vermoedelijk gaat het in beide gevallen om vuurwerk. De ruit van de horecazaak raakte hierbij telkens beschadigd. "Gelukkig was er op beide momenten niemand in het pand aanwezig", zegt de politie.

De politie onderzoekt of er een verband is tussen die twee explosies en is voor allebei de incidenten op zoek naar getuigen en camerabeelden, dat kan bijvoorbeeld een dashcam of deurbelcamera zijn. 

Blauwtongvirus zorgt voor minder lammetjes, provincie hardst getroffen

2 uur 3 min geleden

De nasleep van het blauwtongvirus is onder Noord-Hollandse schapenhouders nog steeds goed te voelen. De schapenstapel van onze provincie werd het hardst getroffen en dat betekent dat er de komende tijd minder lammetjes geboren zullen worden.

De totale schapenstapel nam het afgelopen jaar met maar liefst 15.500 schapen af in Noord-Holland. Dat komt neer op een terugloop van 15,7 procent, terwijl de afname landelijk gemiddeld op 8 procent ligt.

Onze provincie is het hardst getroffen van Nederland. Ook in de provincie Utrecht (-15,4 procent) werden er in december 2023 veel minder schapen gehouden ten opzicht van december het jaar daarvoor. Alleen in Noord-Brabant nam de schapenpopulatie toe (+6,4 procent). 

Bekijk in de kaart hieronder hoe hard de verschillende provincies in Nederland vorig jaar werden getroffen door het blauwtongvirus. Tekst loopt door. 

Maar hoe gaat het nu met de schapenhouders in Noord-Holland? NH sprak er een aantal. Peter Ruis, een schapenhouder uit Assendelft, vertelt op NH Radio dat hij tachtig van zijn 280 schapen is verloren. "Het ging als een olievlek door m'n hele koppel heen."

Nico Verduin was net op tijd. Hij is schapenhouder in Andijk en voorzitter Regiobestuur LTO regio Noord. "Wij hebben de dieren die drachtig waren op tijd binnengehaald, dus wij hebben bij die dieren geen blauwtong gehad." Verduin zegt dat het niet te voorspellen is wat het effect van het blauwtongvirus is op de lammertijd. "Maar er zijn minder dieren, dus worden er ook minder lammetjes geboren."

Dat is iets waar Wilko Kemp zeker mee te maken krijgt dit jaar. Het virus velde 70 procent van zijn schapen. "Ik had altijd honderdtachtig of honderdnegentig ooien (vrouwelijke schapen, red.), nu nog maar vijftig. Dus nee, bij ons gaan er niet genoeg lammetjes geboren worden."

De Kortenhoefse schapenhouder heeft 'uit pure noodzaak' in december ooien bijgekocht. Een maatregel die normaal wordt vermeden door schapenhouders, omdat die nieuwe schapen ook weer ziektes met zich mee kunnen nemen. Die zijn dus ook pas in december gedekt, waardoor Kemp een 'aflammerperiode' heeft van februari tot en met april. Drie maanden in plaats van anderhalve maand. "Door de blauwtong zijn ze heel laat gedekt."

Toch is er niet alleen maar slecht nieuws voor de schapenhouder uit Kortenhoef. Er zijn nu al veertien lammetjes bij Kemp geboren. "Met hen gaat het goed. We hebben mooie, sterke lammeren."

Neergelegde spullen bij graven in Nieuw-Vennep gejat: "Dat doet veel"

3 uur 3 min geleden

De spullen die nabestaanden neerleggen op begraafplaats De Lindenhof in Nieuw-Vennep worden om de haverklap gestolen. "Je voelt je machteloos", vertelt Yentl Meijer, die met haar moeder regelmatig bloemen op het graf van haar opa en oma legt.

De moeder van Yentl legde deze maand nog een plantenbakje met narcissen neer op het graf van haar ouders, maar een paar dagen later was het alweer gestolen. "Mijn moeder heeft zitten huilen", vertelt Yentl. "Het doet heel veel."

In de afgelopen negen maanden was dit de tiende keer dat er iets is gestolen van het graf van Yentls opa en oma. Dat iemand deze spullen steelt, vindt ze onbegrijpelijk. "Deze plek zou juist veilig moeten zijn", vertelt ze. "Het heeft zoveel emotie om daar wat neer te leggen."

Oogje in het zeil

Haar moeder meldde de diefstallen bij de beheerder, maar ze voelde zich niet serieus genomen. Yentl schakelde daarom via Facebook de hulp in van haar dorpsgenoten en vroeg hen een oogje in het zeil te houden. Wat bleek: veel nabestaanden kampten met hetzelfde probleem. 

Yentl en andere nabestaanden besloten aangifte van grafschennis te doen bij de politie. Ze moedigt andere slachtoffers ook aan om aangifte te doen. "Pas bij genoeg aangiftes start de politie een onderzoek. Dat is mijn enige hoop."

In de tussentijd leggen Yentl en haar moeder nog steeds om de twee weken wat moois neer op het graf. "Je gevoel zegt: het heeft geen zin om wat neer te leggen, maar je doet het uit liefde voor de nabestaanden toch."

Graven in Nieuw-Vennep keer op keer bestolen: nabestaanden voelen zich machteloos

3 uur 3 min geleden

De spullen die nabestaanden neerleggen op begraafplaats De Lindenhof in Nieuw-Vennep worden om de haverklap gestolen. "Je voelt je machteloos", vertelt Yentl Meijer, die met haar moeder regelmatig bloemen op het graf van haar opa en oma legt.

De moeder van Yentl legde deze maand nog een plantenbakje met narcissen neer op het graf van haar ouders, maar een paar dagen later was het alweer gestolen. "Mijn moeder heeft zitten huilen", vertelt Yentl. "Het doet heel veel."

In de afgelopen negen maanden was dit de tiende keer dat er iets is gestolen van het graf van Yentls opa en oma. Dat iemand deze spullen steelt, vindt ze onbegrijpelijk. "Deze plek zou juist veilig moeten zijn", vertelt ze. "Het heeft zoveel emotie om daar wat neer te leggen."

Oogje in het zeil

Haar moeder meldde de diefstallen bij de beheerder, maar ze voelde zich niet serieus genomen. Yentl schakelde daarom via Facebook de hulp in van haar dorpsgenoten en vroeg hen een oogje in het zeil te houden. Wat bleek: veel nabestaanden kampten met hetzelfde probleem. 

Yentl en andere nabestaanden besloten aangifte van grafschennis te doen bij de politie. Ze moedigt andere slachtoffers ook aan om aangifte te doen. "Pas bij genoeg aangiftes start de politie een onderzoek. Dat is mijn enige hoop."

In de tussentijd leggen Yentl en haar moeder nog steeds om de twee weken wat moois neer op het graf. "Je gevoel zegt: het heeft geen zin om wat neer te leggen, maar je doet het uit liefde voor de nabestaanden toch."

Dierenvoedselbank overspoeld met gedoneerd voer: garage puilt uit

3 uur 8 min geleden

Een voedselbank maar dan voor dieren: dat is de droom van Alexandra Hompert en Linda Hendriks. Ze zijn nu een paar weken mee bezig om hem op te zetten en worden overladen met enthousiaste reacties en steun vanuit Purmerend en De Rijp. "Ik geloof niet dat we nog terug kunnen", lacht Linda dan ook. 

De vrouwen hebben al een tijdlang buurtkastjes met allerlei producten waar mensen die krap zitten terechtkunnen. "We merkten dat er ook veel vraag was naar dierenvoeding", vertelt Alexandra. Toen ze ook zakken dierenvoer aanbood, kreeg ze veel lovende reacties: 'Wat leuk dat jullie ook aan de dieren denken!' Er volgden donaties, zoveel dat het niet meer in het kastje paste. 

Ze zette een Facebookgroep op, 'Huisdieren zonder honger naar bed Purmerend-Beemster'. Dat ging hard, binnen een maand meldden ruim 700 leden zich aan. En van de Huisdierenbazaar in De Rijp krijgen ze grote zakken dierenvoer gedoneerd. Die zijn niet meer geschikt voor de verkoop omdat er bijvoorbeeld een scheur in zit, maar het voer zelf is nog helemaal in orde.

Nu is er een ruimte nodig waar alle gedoneerde zakken dierenvoeding terechtkunnen, want de schuur van Linda puilt inmiddels zowat uit.

Tekst loopt door onder de foto. 

"We zijn er 24/7 mee bezig", zegt Alexandra. "Het is wel heel leuk, we krijgen er veel voldoening van. Er zijn ook veel mensen die zich als vrijwilliger aanmelden, iedereen is heel enthousiast."

Het doel van de net opgezette stichting is om baasjes te helpen de financiële druk te verlichten en daarmee te voorkomen dat dieren naar het asiel moeten. "De mensen die in zo'n situatie komen hoeven niet direct gokverslaafd te zijn", legt Linda uit.

Mensen kunnen om uiteenlopende manieren in de problemen komen. "Die mensen willen hun huisdier niet ook nog eens kwijt. Nou, als je hiermee kunt helpen... beestje blij, baasje blij toch?"

Oprichters dierenvoedselbank in Purmerend overweldigd door steun

3 uur 8 min geleden

Een voedselbank maar dan voor dieren: dat is de droom van Alexandra Hompert en Linda Hendriks. Ze zijn nu een paar weken mee bezig om hem op te zetten en worden overladen met enthousiaste reacties en steun van Purmerenders. "Ik geloof niet dat we nog terug kunnen", lacht Linda dan ook. 

De vrouwen hebben al een tijdlang buurtkastjes met allerlei producten waar mensen die krap zitten terecht kunnen. "We merkten dat er ook veel vraag was naar dierenvoeding", vertelt Alexandra. Toen ze ook zakken dierenvoer aanbood kreeg ze veel lovende reacties: 'Wat leuk dat jullie ook aan de dieren denken!' Er volgden donaties, zoveel dat het niet meer in het kastje paste. 

Ze zette een Facebookgroep op, 'Huisdieren zonder honger naar bed Purmerend-Beemster'.  Dat ging hard, binnen een maand meldden ruim 700 leden zich aan. En van de Huisdierenbazaar in De Rijp krijgen ze grote zakken dierenvoer gedoneerd. Die zijn niet meer geschikt voor de verkoop omdat er bijvoorbeeld een scheur in zit, maar het voer zelf is nog helemaal in orde.

Nu is er een ruimte nodig waar alle gedoneerde zakken dierenvoeding terecht kunnen, want de schuur van Linda puilt inmiddels zowat uit.

Tekst loopt door onder de foto. 

"We zijn er 24/7 mee bezig", zegt Alexandra. "Het is wel heel leuk, we krijgen er veel voldoening van. Er zijn ook veel mensen die zich als vrijwilliger aanmelden, iedereen is heel enthousiast."

Het doel van de net opgezette stichting is om baasjes te helpen de financiële druk te verlichten en daarmee te voorkomen dat dieren naar het asiel moeten. "De mensen die in zo'n situatie komen hoeven niet direct gokverslaafd te zijn", legt Linda uit.

Mensen kunnen om uiteenlopende manieren in de problemen komen. "Die mensen willen hun huisdier niet ook nog eens kwijt. Nou, als je hiermee kunt helpen... beestje blij, baasje blij toch?"

Medemblik wil dit jaar beginnen met vijf kleine windmolens op boerenerven

3 uur 33 min geleden

Het college van Medemblik wil dit jaar beginnen met vijf kleine windmolens op boerenerven in Andijk, Wervershoof en Oostwoud, om alvast wat praktijkervaring op te doen. Wat is daarvan het effect op de leefomgeving?

Maar liefst vijftien ‘kandidaten’, met name agrarische ondernemers, toonden interesse in deze pilot. Uit deze pool zijn er uiteindelijk vijf geselecteerd die er dit jaar mee aan de slag gaan.

We hebben het hier niet over de enorme joekels die we al kennen langs de Westfrisiaweg, tussen Zwaagdijk-Oost en Westwoud. Het gaat om molens met drie wieken en een maximale ashoogte van 15 meter, bedoeld om eigen energie op te wekken. Ook moet de windmolen 15 jaar op het erf blijven staan, met een uitloop tot 25 jaar. De agrariërs zijn zelf verantwoordelijk voor de ‘benodigde investeringen‘, benadrukt de gemeente.

Verrommeling tegengaan

Om verrommeling van het boerenlandschap in Medemblik tegen te gaan, wil de gemeente de windmolen zo zorgvuldig en goed mogelijk inpassen. "We gaan samen met MOOI Noord-Holland en de agrariërs kijken naar de beste plek op het erf. We houden hierbij rekening met de vastgestelde richtlijnen en verordening van de provincie. We kijken ook naar het type molen. Welke geeft het rustigste beeld voor de omgeving en valt het meest weg in het landschap?", aldus wethouder Harry Nederpelt.

De gemeente werkt toe naar een leefomgeving zonder fossiele brandstoffen en kleine windmolens vormen hierbij een ‘welkome aanvulling‘. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de pilot geëvalueerd.

Eind februari wordt dit voorstel besproken in de commissievergadering, waarna de gemeenteraad op 14 maart een besluit moet nemen.

Kop-staartbotsing met tractor bij Schiphol: één gewonde

4 uur 28 min geleden

Bij een ongeluk met een tractor bij Schiphol is vanochtend iemand gewond geraakt. De tractor remde op de Westelijke Randweg, waarna twee bedrijfsauto's er achterop klapten.  

Het ongeluk gebeurde vanochtend rond 09.00 uur, vertelt een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee. Toen de tractorchauffeur bij de verkeerslichten ter hoogte van het Microsoft-kantoor afremde, klapte een bedrijfswagen achterop de aanhanger van de tractor.  

Ook een tweede automobilist kreeg zijn voet niet op tijd op de rem. Die bedrijfsauto botste achterop de auto die daarvoor op de tractor was geklapt. Beide betrokken auto's zijn van hetzelfde bedrijf: Thomas Cultuurtechniek. 

Dag vrij

Een woordvoerder van dat bedrijf laat aan NH weten dat het naar omstandigheden goed gaat met zijn personeel. Een van de chauffeurs was meegenomen naar het ziekenhuis, maar is inmiddels weer thuis. "Hij wilde weer aan het werk, maar ik heb hem een dag vrij gegeven." 

De Koninklijke Marechaussee heeft vanochtend onderzocht hoe het ongeluk kon gebeuren. Daarom was de Westelijke Randweg tijdelijk afgesloten. Beide bedrijfsauto's zijn afgesleept. Rond het middaguur werd de weg weer vrijgegeven.  

OM eist twee jaar cel tegen overvaller van Hilversumse drogist

4 uur 53 min geleden

Justitie eist twee jaar cel, waarvan één voorwaardelijk, tegen de man die in oktober vorig jaar de Trekpleister op de Hilvertsweg in Hilversum overviel. De man legde een mes op de toonbank van de drogisterij, waarna hij de 14-jarige jongen achter de toonbank dwong geld in zijn tas te doen.

Maandagmiddag rond drie uur zou de man de Trekpleister zijn binnengelopen. Het signalement van de politie kwam al snel: de voortvluchtige man heeft een witte baard en een breed postuur. Dagenlang is de politie op zoek en op vrijdagmiddag vallen ze de woning in van de verdachte binnen.

De man bekent al snel schuld en legt een volledige verklaring af bij de politie. Hij vertelt tijdens de overval 'zwaar onder invloed' van cocaïne en alcohol te zijn geweest. Ook geeft hij aan zich niet veel meer te herinneren van de daad. Het bedrag, de 345 euro uit de kassa, zou zijn uitgegeven aan 'troep'; oftewel verdovende middelen.

Drugsgeld

De verdachte geeft in de rechtbank van Utrecht aan niet dagelijks deze middelen te gebruiken, maar dat op het moment dát hij dat doet het 'enorm uit de hand kan lopen'. In die gevallen is hij, net als in de periode van de overval, dagenlang achter elkaar onder invloed. Wanneer de Officier van Justitie hem vraagt waarom hij zich niet zélf bij de politie heeft gemeld, vertelt hij dat toen de politie kwam hij 'pas net weer nuchter was'. De man geeft aan dat hij niet dacht ermee weg te komen.

Ook zou hij door zijn gebruik enorm in de schulden zijn gekomen en in de problemen zijn gekomen, doordat hij 'mensen in het circuit' niet langer kon betalen. De druk zou hem te hoog zijn geworden en hij zou zonder na te denken naar de Trekpleister om de hoek zijn gelopen, met een mes op zak. Inmiddels zouden grotendeels van zijn schulden zijn opgelost, zo geeft hij aan tijdens de zitting.

Huiselijk geweld

"Dit had nooit mogen gebeuren, ik schaam mij er diep en diep voor. Als ik helder kan denken zal dit nooit weer gebeuren, écht vreselijk", vertelt de verdachte meermaals tijdens de zitting. Ook de rechter ziet dat de man er tijdens de zitting netjes bij zit en rustig zijn verhaal doet.

Tóch vraagt de rechter zich af wat er gebeurd zijn als de 14-jarige kassamedewerker had tegengestribbeld. "Ik heb geen geweld gebruikt", antwoord hij. Kijkend naar het strafblad is geweld namelijk een terugkomend onderwerp, waaronder een mishandeling van zijn eigen moeder een aantal jaar geleden. De man heeft al eerder de hoogste taakstraf van 240 uur uitgevoerd.

Celstraf

Justitie eist twee jaar celstraf, waarvan één voorwaardelijk, tegen de man. De officier geeft aan dat de daad een aantasting van het veiligheidsgevoel in Hilversum is geweest en dat de minderjarige jongen een trauma heeft opgelopen. Ook zou de reclassering met hem aan de slag willen. Onder voorwaarden, zoals een alcohol- en drugsverbod en een omgevingsverbod van de Trekpleister. Zelf hoopt hij op 240 uur taakstraf en een voorwaardelijke gevangenisstraf, hierdoor blijft hij naar eigen zeggen 'in de maatschappij'.

De advocaat van de verdachte benoemt nog het feit dat een 14-jarige niet achter de kassa thuishoort. "Iemand achter de kassa hoort misschien geen veertien te zijn, maar iemand achter de kassa hoort ook niet te worden overvallen." De rechter geeft aan dat bij dit soort feiten er geen andere optie is dan een gevangenisstraf. De ernst van het feit weegt, ondanks alle omstandigheden, te zwaar.

De rechter doet over twee weken uitspraak. 

Tekort aan vliegtuigmonteurs baart oud-medewerker zorgen

5 uur 48 min geleden

Vliegtuigmonteurs maken zich grote zorgen over de tekorten aan mankracht in de hangars op Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM besteedt het werk zelfs uit in het buitenland, maar ook daar zijn tekorten. "Het is schrikbarend", vertelt Robert Swankhuizen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). 

Het gaat niet alleen om monteurs, maar ook om de zogeheten grondwerktuigkundigen die de vliegtuigen moeten aftekenen, certificeren en keuren. Daar gaat een een jarenlange opleiding aan vooraf. "Zonder grondwerktuigkundigen mogen de vliegtuigen niet eens de lucht in", zegt Swankhuizen. Nu halen jaarlijks maar enkele grondwerktuigkundigen hun diploma.

Robert Swankhuizen is sinds augustus 2023 gepensioneerd grondwerktuigkundige, maar werkte zelf ook 44 jaar voor KLM als grondwerktuigkundige. Nu is hij voorzitter Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). Swankhuizen zag het team vergrijzen en de problemen groter worden. Het tekort is dan ook niet nieuw: volgens hem zagen de luchtvaartmaatschappijen dit aankomen.

Het belang van grondwerktuigkundigen wordt volgens Swankhuizen enorm onderschat. "Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Zo'n toestel moet volledig en nauwkeurig gecheckt worden voordat het de lucht in gaat. 

Hoe meer werkdruk er komt, hoe onveiliger de situatie wordt. De zorg is wel dat het een keer misgaat. Dat iemand iets vergeet of over het hoofd ziet", benadrukt Swankhuizen.

Te weinig stimulans 

De aanwas van jonge technici is volgens Swankhuizen een drama. "Er zijn maar twee scholen in Nederland die opleiden tot echt gecertificeerd grondwerktuigkundige en het wordt niet genoeg gestimuleerd om voor deze richting te kiezen." 

Het werk zou voor hen minder aantrekkelijk zijn met de onregelmatige diensten. "Die jongelui hebben geen 24/7-mentaliteit. Dus dan kiezen ze voor andere technische banen die goed verdienen." 

KLM gebruikt volgens Swankhuizen maar 85 procent van haar vloot en heeft al meerdere vluchten moeten annuleren. De maatschappij bevestigt dat het 'werkaanbod momenteel groter is dan het aantal beschikbare mensen'. 

Dit heeft volgens de luchtvaartmaatschappij te maken met de opleidingstijd van de gekwalificeerde onderhoudsmonteurs. Daarnaast is er sprake van een wereldwijd tekort aan onderdelen waardoor checks ook langer duren dan normaal. 

Uitbesteden 

KLM nam vorig jaar 420 nieuwe medewerkers aan voor vliegtuigonderhoud en wil dit jaar nog eens meer dan 400 medewerkers aannemen. Toch is dit nog niet genoeg. 

Om die reden heeft KLM ervoor gekozen om het werk uit te besteden in het buitenland, bij de dochteronderneming in Engeland, maar ook in Brussel bij Sabena Engineering. 

Wereldwijd tekort 

Volgens Swankhuizen wordt het probleem daarmee alleen verplaatst; het tekort aan technici speelt namelijk niet alleen in Nederland.

Hij laat de vacatures zien bij Sabena Engineering, waar KLM het werk dus uitbesteedt, maar ook bij Air Lingus en Ryan Air. Een concrete oplossing voor het probleem heeft Swankhuizen niet. "We proberen iedereen wakker te schudden, het probleem gaat alleen maar erger worden."

Zorgen over veiligheid door tekort aan vliegtuigtechnici: "Bang dat het misgaat"

5 uur 48 min geleden

Vliegtuigmonteurs maken zich grote zorgen over de tekorten aan mankracht in de hangars op Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM besteedt het werk zelfs uit in het buitenland, maar ook daar zijn tekorten. "Het is schrikbarend", vertelt Robert Swankhuizen, gepensioneerd grondwerktuigkundige. 

Het gaat niet alleen om monteurs, maar ook om de zogeheten grondwerktuigkundigen die de vliegtuigen moeten aftekenen, certificeren en keuren. Daar gaat een een jarenlange opleiding aan vooraf. "Zonder grondwerktuigkundigen mogen de vliegtuigen niet eens de lucht in", zegt Swankhuizen. Nu halen jaarlijks maar enkele grondwerktuigkundigen hun diploma.

Robert Swankhuizen is sinds augustus 2023 gepensioneerd, maar werkte zelf ook 44 jaar voor KLM als grondwerktuigkundige. Nu is hij voorzitter Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). Swankhuizen zag het team vergrijzen en de problemen groter worden. Het tekort is dan ook niet nieuw: volgens hem zagen de luchtvaartmaatschappijen dit aankomen.

Het belang van grondwerktuigkundigen wordt volgens Swankhuizen enorm onderschat. "Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Zo'n toestel moet volledig en nauwkeurig gecheckt worden voordat het de lucht in gaat. 

Hoe meer werkdruk er komt, hoe onveiliger de situatie wordt. De zorg is wel dat het een keer misgaat. Dat iemand iets vergeet of over het hoofd ziet", benadrukt Swankhuizen.

Te weinig stimulans 

De aanwas van jonge technici is volgens Swankhuizen een drama. "Er zijn maar twee scholen in Nederland die opleiden tot echt gecertificeerd grondwerktuigkundige en het wordt niet genoeg gestimuleerd om voor deze richting te kiezen." 

Het werk zou voor hen minder aantrekkelijk zijn met de onregelmatige diensten. "Die jongelui hebben geen 24/7-mentaliteit. Dus dan kiezen ze voor andere technische banen die goed verdienen." 

KLM gebruikt volgens Swankhuizen maar 85 procent van haar vloot en heeft al meerdere vluchten moeten annuleren. De maatschappij bevestigt dat het 'werkaanbod momenteel groter is dan het aantal beschikbare mensen'. 

Dit heeft volgens de luchtvaartmaatschappij te maken met de opleidingstijd van de gekwalificeerde onderhoudsmonteurs. Daarnaast is er sprake van een wereldwijd tekort aan onderdelen waardoor checks ook langer duren dan normaal. 

Uitbesteden 

KLM nam vorig jaar 420 nieuwe medewerkers aan voor vliegtuigonderhoud en wil dit jaar nog eens meer dan 400 medewerkers aannemen. Toch is dit nog niet genoeg. 

Om die reden heeft KLM ervoor gekozen om het werk uit te besteden in het buitenland, bij de dochteronderneming in Engeland, maar ook in Brussel bij Sabena Engineering. 

Wereldwijd tekort 

Volgens Swankhuizen wordt het probleem daarmee alleen verplaatst; het tekort aan technici speelt namelijk niet alleen in Nederland.

Hij laat de vacatures zien bij Sabena Engineering, waar KLM het werk dus uitbesteedt, maar ook bij Air Lingus en Ryan Air. Een concrete oplossing voor het probleem heeft Swankhuizen niet. "We proberen iedereen wakker te schudden, het probleem gaat alleen maar erger worden."

Zorgen over veiligheid door tekorten vliegtuigtechnici: "Bang dat het mis gaat"

5 uur 48 min geleden

Vliegtuigmonteurs maken zich grote zorgen over de tekorten aan mankracht in de hangars op Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM besteedt het werk zelfs uit in het buitenland, maar ook daar zijn tekorten. "Het is schrikbarend", vertelt Robert Swankhuizen, gepensioneerd grondwerktuigkundige. 

Het gaat niet alleen om monteurs, maar ook om de zogeheten grondwerktuigkundigen die de vliegtuigen moeten aftekenen, certificeren en keuren. Daar gaat een een jarenlange opleiding aan vooraf. "Zonder grondwerktuigkundigen mogen de vliegtuigen niet eens de lucht in", zegt Swankhuizen. Nu halen jaarlijks maar enkele grondwerktuigkundigen hun diploma.

Robert Swankhuizen is sinds augustus 2023 gepensioneerd, maar werkte zelf ook 44 jaar voor KLM als grondwerktuigkundige. Nu is hij voorzitter Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). Swankhuizen zag het team vergrijzen en de problemen groter worden. Het tekort is dan ook niet nieuw: volgens hem zagen de luchtvaartmaatschappijen dit aankomen.

Het belang van grondwerktuigkundigen wordt volgens Swankhuizen enorm onderschat. "Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Zo'n toestel moet volledig en nauwkeurig gecheckt worden voordat het de lucht in gaat. 

Hoe meer werkdruk er komt, hoe onveiliger de situatie wordt. De zorg is wel dat het een keer misgaat. Dat iemand iets vergeet of over het hoofd ziet", benadrukt Swankhuizen.

Te weinig stimulans 

De aanwas van jonge technici is volgens Swankhuizen een drama. "Er zijn maar twee scholen in Nederland die opleiden tot echt gecertificeerd grondwerktuigkundige en het wordt niet genoeg gestimuleerd om voor deze richting te kiezen." 

Het werk zou voor hen minder aantrekkelijk zijn met de onregelmatige diensten. "Die jongelui hebben geen 24/7-mentaliteit. Dus dan kiezen ze voor andere technische banen die goed verdienen." 

KLM gebruikt volgens Swankhuizen maar 85 procent van haar vloot en heeft al meerdere vluchten moeten annuleren. De maatschappij bevestigt dat het 'werkaanbod momenteel groter is dan het aantal beschikbare mensen'. 

Dit heeft volgens de luchtvaartmaatschappij te maken met de opleidingstijd van de gekwalificeerde onderhoudsmonteurs. Daarnaast is er sprake van een wereldwijd tekort aan onderdelen waardoor checks ook langer duren dan normaal. 

Uitbesteden 

KLM nam vorig jaar 420 nieuwe medewerkers aan voor vliegtuigonderhoud en wil dit jaar nog eens meer dan 400 medewerkers aannemen. Toch is dit nog niet genoeg. 

Om die reden heeft KLM ervoor gekozen om het werk uit te besteden in het buitenland, bij de dochteronderneming in Engeland, maar ook in Brussel bij Sabena Engineering. 

Wereldwijd tekort 

Volgens Swankhuizen wordt het probleem daarmee alleen verplaatst; het tekort aan technici speelt namelijk niet alleen in Nederland.

Hij laat de vacatures zien bij Sabena Engineering, waar KLM het werk dus uitbesteedt, maar ook bij Air Lingus en Ryan Air. Een concrete oplossing voor het probleem heeft Swankhuizen niet. "We proberen iedereen wakker te schudden, het probleem gaat alleen maar erger worden."

Zorgen over veiligheid door tekorten vliegtuigtechnici: "Het gaat een keer mis"

5 uur 48 min geleden

Vliegtuigmonteurs maken zich grote zorgen over de tekorten aan mankracht in de hangars op Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM besteedt het werk zelfs uit in het buitenland, maar ook daar zijn tekorten. "Het is schrikbarend", vertelt Robert Swankhuizen, gepensioneerd grondwerktuigkundige. 

Het gaat niet alleen om monteurs, maar ook om de zogeheten grondwerktuigkundigen die de vliegtuigen moeten aftekenen, certificeren en keuren. Daar gaat een een jarenlange opleiding aan vooraf. "Zonder grondwerktuigkundigen mogen de vliegtuigen niet eens de lucht in", zegt Swankhuizen. Nu halen jaarlijks maar enkele grondwerktuigkundigen hun diploma.

Robert Swankhuizen is sinds augustus 2023 gepensioneerd, maar werkte zelf ook 44 jaar voor KLM als grondwerktuigkundige. Nu is hij voorzitter Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart Technici (NVLT). Swankhuizen zag het team vergrijzen en de problemen groter worden. Het tekort is dan ook niet nieuw: volgens hem zagen de luchtvaartmaatschappijen dit aankomen.

Het belang van grondwerktuigkundigen wordt volgens Swankhuizen enorm onderschat. "Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid. Zo'n toestel moet volledig en nauwkeurig gecheckt worden voordat het de lucht in gaat. 

Hoe meer werkdruk er komt, hoe onveiliger de situatie wordt. De zorg is wel dat het een keer misgaat. Dat iemand iets vergeet of over het hoofd ziet", benadrukt Swankhuizen.

Te weinig stimulans 

De aanwas van jonge technici is volgens Swankhuizen een drama. "Er zijn maar twee scholen in Nederland die opleiden tot echt gecertificeerd grondwerktuigkundige en het wordt niet genoeg gestimuleerd om voor deze richting te kiezen." 

Het werk zou voor hen minder aantrekkelijk zijn met de onregelmatige diensten. "Die jongelui hebben geen 24/7-mentaliteit. Dus dan kiezen ze voor andere technische banen die goed verdienen." 

KLM gebruikt volgens Swankhuizen maar 85 procent van haar vloot en heeft al meerdere vluchten moeten annuleren. De maatschappij bevestigt dat het 'werkaanbod momenteel groter is dan het aantal beschikbare mensen'. 

Dit heeft volgens de luchtvaartmaatschappij te maken met de opleidingstijd van de gekwalificeerde onderhoudsmonteurs. Daarnaast is er sprake van een wereldwijd tekort aan onderdelen waardoor checks ook langer duren dan normaal. 

Uitbesteden 

KLM nam vorig jaar 420 nieuwe medewerkers aan voor vliegtuigonderhoud en wil dit jaar nog eens meer dan 400 medewerkers aannemen. Toch is dit nog niet genoeg. 

Om die reden heeft KLM ervoor gekozen om het werk uit te besteden in het buitenland, bij de dochteronderneming in Engeland, maar ook in Brussel bij Sabena Engineering. 

Wereldwijd tekort 

Volgens Swankhuizen wordt het probleem daarmee alleen verplaatst; het tekort aan technici speelt namelijk niet alleen in Nederland.

Hij laat de vacatures zien bij Sabena Engineering, waar KLM het werk dus uitbesteedt, maar ook bij Air Lingus en Ryan Air. Een concrete oplossing voor het probleem heeft Swankhuizen niet. "We proberen iedereen wakker te schudden, het probleem gaat alleen maar erger worden."

De Peiling: welk huishoudelijk apparaat kan jij niet missen?

5 uur 48 min geleden

De Huishoudbeurs in Amsterdam is weer in volle gang en daar worden, zoals altijd, weer veel nieuwe gadgets en onmisbare huishoudelijke apparaten gepresenteerd. Waar ben jij nog iedere dag blij mee? En weet je nog hoe dat vroeger ging bij je moeder thuis, wat voor huishoudelijke apparaten hebben haar leven makkelijker gemaakt?

Wat is jouw onmisbare huishoudelijk apparaat? Van vroeger of nu: we zijn benieuwd! Reageer op onze Facebookpagina en leuk als je er een foto bij kan plaatsen. 

Klap voor restaurant Merlet: altijd lachende Jordi (21) overleden na noodlottig ongeluk

5 uur 56 min geleden

Verdriet en ongeloof in de keuken van restaurant Merlet: één van hun leerlingen, Jordi Mathijssen, overleed begin vorige week op 21-jarige leeftijd na een noodlottig ongeval. "Hij was de knuffelbeer van de keuken met zijn brede postuur, grote baard en die eeuwige lach op zijn gezicht", vertelt restauranteigenaar Martin van Bourgonje over zijn geliefde leerling.

De 21-jarige Jordi uit Tiel in Brabant werkte sinds begin september als leerling van de Cas Spijkers Academie in de keuken van sterrenrestaurant Merlet in Schoorl. 

Het was zijn grote droom om ooit zelf een echte sterrenkok te worden. Aan talent ontbrak het hem in elk geval niet, vertelt eigenaar Martin van Bourgonje. "Hij was fanatiek, een harde werker. Gedreven in zijn vak en met grote toekomstplannen."

Jordi wilde daarom ook alles leren wat er maar te leren viel. "Op school was hij niet de beste leerling, maar zodra het over koken ging, draaide de wereld om. Om zijn kennis te vergroten ging hij vaak eten bij collega’s. Met het team maakte hij plannen om de beste restaurants te bezoeken. Eten was zijn grote passie."

Maar vooral zijn gezellige en vriendelijke persoonlijkheid maakte hem zeer geliefd bij het keukenteam. "We noemden hem 'onze Brabo'. Jordi was echt een heel warm en fijn mens. Zijn dood is een grote klap voor iedereen. We hebben een hecht keukenteam, dat lief en leed met elkaar deelt en ook regelmatig samen uitgaat."

Dat was die bewuste nacht ook het geval. Na een gezellig avondje met collega’s en vrienden, keert Jordi huiswaarts, maar komt daar nooit aan.

Lege plek

"Vorige week maandag werden wij door zijn ouders geïnformeerd dat Jordi is verongelukt. Zijn auto is in de sloot beland tussen ‘t Zand en Callantsoog. Een zwarte dag. De plek waar hij altijd stond, is nu leeg. We zullen dit verlies samen moeten dragen, maar vergeten doen we hem nooit meer."

Jordi werd begin deze week in het bijzijn van zijn familie, vrienden en collega’s begraven. "Daar hoorden we dat hij vlak voor zijn overlijden tegen zijn moeder heeft gezegd dat het zijn wens was om met onze nieuwe chef-kok een Michelinster te behalen", deelt Martin. 

"Hij zei: 'Mam, als die ster valt, is die ook een beetje voor mij'. Dus er staat een grote druk op het team. We zullen alles op alles zetten om die weer te behalen. En die ster is dan ook een beetje voor hem."

Brand betekent einde KwikFit in Haarlem: "Gisteren mijn laatste werkdag gehad"

6 uur 49 min geleden

De brand in het pand van Witgoedstore aan het Surinamepad in Haarlem betekent niet alleen het definitieve einde van de getroffen winkel, maar ook dat van buurman KwitFit. Beide zaken zouden per 1 april dichtgaan. Het blok waar ze zijn gevestigd, wordt gesloopt. Voor de filiaalmanager van KwitFit maakt dat het er niet minder erg op. "Ik heb hier dus gisteren al mijn laatste werkdag gehad... Heel rot."

Hij staat er verloren bij, te midden van nablussende brandweerlieden en veiligheidsmensen die de schade opnemen. De agenda van Marcel Kromhout stond voor vandaag weer vol met APK-beurtjes, maar is na de brand van vannacht pijnlijk leeg. In plaats van olie verversen en banden verwisselen, wordt het een dag van schade opnemen.  

Vroege klanten

Vroege klanten stuiten al op honderden meters van de vestiging op een politieafzetting en maken rechtsomkeert. KwikFit is dicht en het confronterende voor Marcel Kromhout is dat de zaak nooit meer open zal gaan. Welbeschouwd heeft hij hier gisteren zijn laatste werkdag gehad. "Dat voelt echt heel rot", zegt hij.

Tekst gaat verder onder beelden van de brand.

Het filiaal waar hij bijna drie jaar leiding gaf aan een team van automonteurs, zou per 1 april dicht gaan. Op 1 mei staat de start van de sloop van de garage gepland. Mét het witgoedbedrijf waar de brand is uitgebroken en de antikraak bewoonde aangrenzende flat gaat het hier tegen de grond. "Dat wist ik", zegt Marcel, "Daar had ik me op ingesteld. Maar dat het zes weken eerder is, is een streep door de rekening."  

Stroomvoorziening

Zijn conclusie dat de garage niet meer open gaat, is niet voorbarig. Hoewel het vuur niet is overgeslagen, is de schade in de garage aanzienlijk. Bovendien loopt zijn stroomvoorziening via de afgebrande winkel van de buurman. "Het is zinloos om voor die zes weken alles te herstellen." 

Asbest

Ook voor hem is het gissen naar de oorzaak van de brand. De brandweer, noch de eigenaren van het getroffen witgoedbedrijf naast hem, hebben er opheldering over kunnen geven. "Ik heb geen enkel idee", zegt Marcel. Hij heeft trouwens wel wat anders aan zijn hoofd. "Het is voor ons wachten tot het onderzoek van de brandweer binnen klaar is. Ze hebben het over asbest. Daarna is het voor ons een kwestie van de boel veilig stellen en afsluiten. Inderdaad, voor de laatste keer. Het voelt heel vreemd."

Beveiliger probeert ruzie te sussen, maar krijgt rake klappen

6 uur 58 min geleden

Een beveiliger heeft zaterdag 13 januari in het Hilversumse uitgaansgebied flinke klappen opgevangen toen zij een ruzie probeerde te sussen. Wanneer ze tussen een groep herrieschoppers gaat staan om personen uit elkaar te halen, wordt zijzelf slachtoffer van mishandeling.

Er vindt rond 5 uur ’s nachts tegenover een kroeg in De Groest wat geduw en getrek tussen de groep ruziënde personen plaats. De politie omschrijft de sfeer als ‘enigszins grimmig’. Een groep van acht mannen zoekt de confrontatie op met een kleiner clubje van drie man.

Vaker raak

Het gaat wel vaker mis in het uitgaansgebied in Hilversum. Eerder deelde de politie al beelden van onderstaande mishandeling in Bureau NH. Maar tot op heden is die dader nog altijd niet gepakt.

Terug naar die bewuste 13 januari. Een gevecht breekt vervolgens uit. De beveiliger probeert samen met haar collega hun fietsen te gebruiken om de groepen van elkaar te scheiden. Wanneer zij de ‘feestgangers’ op deze manier uit elkaar wil halen, wordt zijzelf slachtoffer van de mishandeling.

Ze krijgt een aantal rake klappen in haar gezicht. “Wie is deze vechter?”, vraagt de politie zich af. De mishandeling zelf is niet op beeld vastgelegd, wel staat de verdachte er goed op. Op basis van getuigen- en slachtofferverklaringen blijkt dat het om bovenstaande man gaat. Na het incident loopt hij weg en wordt hij vastgelegd.

De man is tussen de 30 en 40 jaar oud en is rond de 1 meter 80 en 85. Hij heeft een witte huidskleur en een gezet postuur. Hij droeg tijdens de mishandeling een zwarte muts en een trui met horizontale strepen in de kleur zwart en rood. 

Pagina's